By på deg selv!

Han har fått 30 nye samarbeid og enorm avkastning i Knytte. Her avslører Eigil sin hemmelighet.

3 år siden

Eigil Johansen sitter litt avventende, vrir seg i stolen. Brydd av oppmerksomheten.

Men ett spørsmål er alt som skal til. Han retter seg opp, spretter fram på stolen og sperrer opp øynene. Han klarer ikke å skjule entusiasmen når han får snakke om bedriftsnettverk.

 

Som daglig leder i Økonomi og Regnskapspartner har Eigil erfaring fra deltakelse i flere nettverk. Som medlem i Knytte kan han vise til nærmere 30 konkrete forretningssamarbeid, og en investering hentet hjem mangegangen.

Her forteller han engasjert om egen strategi, avslører hemmeligheten om hvordan man lykkes i et bedriftsnettverk, og beskriver hvordan Knytte skiller seg ut.

 

Gammel relasjon ble starten

Eigil var kjent med Knyttes daglige leder Bjørn Kottum fra Bjørns tid som partneransvarlig i Rosenborg Ballklub.

«Jeg husker Bjørn som en av de som virkelig så folket. Vi to snakket mye om Knytte før det ble realisert. Tankegangen og konseptet tiltalte meg. Dette var en helt annen setting enn det vi har vært vant til i andre nettverk».

Eigil trekker særlig fram det uformelle når han skal beskrive Knyttes konsept.

foto kontakt

En uformell møteplass er en bra møteplass

«Jeg har erfaring fra andre nettverk, og gjengs er gjerne at det er den formelle forretningsmessige biten som prioriteres. I Knytte er det den uformelle, som kanskje gjør det enklere å etablere relasjoner (enn i den formelle møtepraten).

Også er det ikke til å stikke under en stol at den fysiske biten også var noe som tiltalte meg».

Knyttes forretningsidé er å bruke fysisk aktivitet som utgangspunkt for en uformell møteplass for bedrifter. Folkehelsa står sterkt forankret i alle aktiviteter.

 

Det å få litt bevegelse i hverdagen var viktig for meg å få fokus på. Og det har satt i gang andre prosesser, som gjør at det var Knytte som startet noe.

 

«Jeg har vært på de fleste aktivitetene. Det startet i Granåsen».

Eigil stopper opp og tar en pause, rister på hodet og puster dypt når han ser tilbake på første fellesaktivitet: trappetrening i hoppbakken.

 

«Det så jeg for meg skulle bli et helvete, men det gikk jo fint! Jeg er veldig glad for at aktivitetene legges opp til det nivået de forskjellige medlemmene er på. Som på gå – og løpetreninga med Vebjørn Rodal. Jeg hadde planlagt å bare gå. Men jeg ble jo revet med og la etterhvert på sprang.

IMG 4376

Det førte riktignok til livets andre idrettsskade i en alder av 55 år, men det bygde jo mestring og selvtillit! Jeg kommer aldri til å trene mye med olympiske mestere, men gjennom Knytte har jeg gjort det».

 

På den fysiske arenaen byr man på seg selv

Dette fører Eigil over på selve fundamentet for hvordan man skal lykkes i et bedriftsnettverk. «Du må ikke være ekstrovert for å delta og lykkes i et nettverk.

 

Det handler om å være nysgjerrig, å bry seg om folk og å by på seg selv.

 

Det gjør du når du er ute på den fysiske arenaen. Om du går trapper, er på crossfit, zumba, øksekast, padel, orientering e.l. så er mange utenfor komfortsonen sin, og da går praten mye lettere. I stedet for at du står i dresskjorta i et hjørne med en kopp kaffe og håper at ingen skal komme og snakke til deg».

 

Skjermbilde 2022 01 19 kl. 11.28.47

 

Vi bryr oss!

På spørsmål om hva han mener er grunnen til at så mange av medlemmene velger akkurat de som sin regnskapsfører trekker Eigil fram nettopp det å bry seg.

 

«Vi leverer ikke bare en tjeneste, vi er interesserte i mennesket bak bedriften. Vi sender ikke bare en rapport, men snakker med kundene våre. Vi er 7 stk. som jobber her, og alle kommuniserer personlig og direkte med sine kunder. Det er viktig for meg. Vi skal kjenne kundene våre godt, nærmest vite hvor hver av de har vært på ferie. Også er vi såpass små at jeg kjenner alle kundene.»

 

Vær en døråpner

Med sin lange fartstid i bedriftsnettverk har Eigil i Knytte funnet sin strategi for identifisering og etablering av relasjon med interessante samarbeidspartnere.

 

«Først ser jeg på medlemsoversikten på den digitale møteplassen. Hvem er de – hvilken bransje hører de til, hva har de å tilby og hvilke behov kan de ha?

foto bytte 2021

Med tanke på medlemmer å kjøpe av tar vi først en runde på egne behov. Så ser vi i nettverket om vi finner aktuelle tilbydere.

Når vi skal forsøke å hente nye kunder analyserer vi de aktuelle medlemmene og deres behov. Har de f.eks. ekstern regnskapsfører fra før?

Deretter tenker jeg over min relasjon til aktuelle beslutningstaker. Noen ganger er det naturlig å ta direkte kontakt. Andre ganger er det behov for en liten «døråpner», som kan hjelpe meg å komme i naturlig kontakt. Mer enn ofte er den døråpneren Bjørn, som alltid er kjempepositiv til å knytte medlemmene sammen.»

 

Spille hverandre gode

Og akkurat dette trekker Eigil fram som et område Knytte særlig skiller seg ut på.

«I andre nettverk er det kanskje ikke (i like stor grad) lagt opp til at medlemmene skal ha kontinuerlig dialog og omgås. Og kanskje oppfordres det ikke nok til at man skal bruke hverandre, slik at medlemmene blir bevisste på det.

Her handler det også om å sørge for dialog mellom medlemmene – også imellom fellesaktivitetene. Det er Knytte gode på. F.eks. Powerteamene som nå gjennomføres, der mindre grupper i nettverket møtes for å hjelpe hverandre og åpne nye dører. Det bygger sterkere relasjoner og større tillit.

 

Knytte sier ofte «husk å bruk hverandre – spill hverandre gode». 

 

Og mange av medlemmene er kjempeflinke til frem snakke hverandre, og til å åpne nettverket sitt. Det gjør nettverket enda mer lønnsomt for alle».

 

Bruk nettverkets nettverk!

Nå kommer Eigil inn på det han mener kanskje er den best bevarte hemmeligheten når det gjelder å hente ut det lille ekstra i et bedriftsnettverk. Nemlig det å gå et skritt videre – til «nettverkets nettverk».

«I et nettverk kan det fort bli en holdning om at man er ferdig dersom man har gjort business med de medlemmene man ønsker. Da er nettverket liksom «utsolgt».

 

Men det er ikke sånn det funker. Fordi alle har et eget nettverk!

 

Ferdig 1 1 headerbilde SOME

Alle kjenner noen som driver business, som kanskje har behov for tjenestene dine. Og en slik tankegang gjør nettverket mye mer verdt.

Hvem kjenner du som kan ha behov for en regnskapsfører som bryr seg om mer enn bare tallene, for bilvask/pleie hos Ren Bil, for kontorrenhold fra Kilderent, for varer hos Power eller Mesterbakeren, for å ta med seg ansatte på Crossfit Tordenskjold, for ny logo eller hjemmeside fra Talk To eller å vises bedre på digitale flater gjennom GB Rådgivning?

 

Spør deg selv; hvem har jeg i ryggsekken som har behov for de tjenester nettverket tilbyr?

 

Eigil er likevel klar på at fallhøyden kan være stor.

«For hva om den man anbefaler ikke leverer? For å unngå dette må man bli ordentlig godt kjent med den man skal vurdere å anbefale, bygge relasjon og tillit slik at man føler seg sikker på at hun/han vil levere.

 

Og det er det lagt til rette for i Knytte. Der blir du kjent med privatpersonen. Da bygger du tillit.

Og tillit skaper sterkere og mer verdifulle relasjoner».

 

 

 

Er DU nysgjerrig på hvordan Knytte kan bidra i verdiskapningen for DIN bedrift?

Ta uforpliktende kontakt med oss HER

 

 

 

Se filmen vår:

Skjermbilde 2022 01 25 kl. 14.25.25

 

DEL SAKEN