Konkurrentene fortsetter samarbeidet

Og nå skal Knyttes medlemmer på håndballbanen

1 år siden

Konseptene utfyller hverandre. Vi sparrer og lærer av hverandre. Også liker vi jo folka i Knytte.

Markus Jønland, Kolstad Håndball

Kolstad Håndball har vært medlem i Knytte Bedriftsnettverk helt siden klubbens mye omtalte storsatsing var i startgropa. Og Knytte medlem i Kolstad. Nå er samarbeidet forlenget.

Partene driver begge med nettverk, i samme marked. Konkurrenter, men likevel hverandres kunder. Slikt vekker oppmerksomhet utenfra, men for de på innsiden oppleves samarbeidet utelukkende positivt.

Vi er først og fremst med for å knytte nye relasjoner, det er det aller viktigste, sier Markus Jønland.

Markus er Salgs – og partneransvarlig, og har sammen med Markedssjef Vegard Selven vært Kolstads representanter i Knyttenettverket siden starten av samarbeidet. 

Her treffer vi nye bedrifter som vi kan bygge relasjoner med, i tillegg til at vi møter en del av våre egne der også, altså felles kunder, i en annen setting enn vi er vant med.

4 3 blid gjeng
Markus og Vegard flankerer Knyttes Bjørn Kottum på Q&A med Kolstad, august 2023.

Jønland trekker fram synergien i samarbeidet, hvordan Knytte og Kolstad utfyller hverandre, samt muligheten til å lære av andre som driver med det samme.

Vi lærer mye av hverandre. Også liker vi jo folka i Knytte da. De er åpne og byr på seg selv, slik vi også ønsker å fremstå. Og det gjør at vi kan dele kunnskap og erfaringer, sparre med hverandre. Kompetanseheving. Som vi kan ta med inn i vårt eget produkt. 

Stjeler hverandres konkurransefortrinn?

Knyttes daglige leder Bjørn Kottum og Markus blir konfrontert med et legitimt spørsmål; er man ikke bekymret for at man skal stjele hverandres kunder, ideer og konkurransefortrinn?

Nei, svarer Kottum kontant. Konseptene våre er såpass forskjellige i hvordan vi gjennomfører kundeaktivitetene, at vi tror de utfyller hverandre for kundenes del. Også er begge parter såpass trygge på hverandre og vet at vi ønsker hverandre suksess. Vi vet hvor grensen går i forhold til å stjele fra hverandre, kontra det å dele og lære av hverandre.

Jønland nikker anerkjennende og trekker fram en annen faktor som kommer begge parter, og kundene, til gode. 

Med deltakelse i både Knytte og Kolstad får man to gode nettverk til en ganske fin sum. Jeg tror at det, for de fleste bedrifter, er ganske enkelt å regne hjem prisen for deltakelse i begge nettverkene.

1 1 Markus og ABS
Markus og Knyttes Anne Berit Sørensen fra Knyttes stand på Kolstads Møtearena i november 2023

Med Knytte over hele Norge

Et aspekt i samarbeidet som passer meget godt inn i strategien til Kolstad er den geografiske utbredelsen til Knytte. Kolstad Håndball vil være representert og delaktig på Knyttes avdelinger både i Orkland, Værnesregionen, Innherred og Oslo. 

Vi ønsker å bli hele Norges klubblag

Vegard Selven, Kolstad

Det er ambisjonen og strategien vår, forklarer Jønland. Vi vil at folk over hele landet skal ha en tilhørighet til laget. Dette går igjen i «Rampen», selve identiteten vår, det at vi skal være Rå, Modig, Ambisiøse og Profesjonelle. Spesielt deltakelsen i Knytte Oslo er en del av strategien med å styrke vår nasjonale merkevare. Vi skal ha håndballskoler i Oslo også etter hvert, samt flere steder i landet, som også er en del av strategien med å både øke interessen for sporten og for Kolstad.

Sportslig går det ambisiøse Kolstad-prosjektet så det suser, og flere ganger har klubben fylt mektige Trondheim Spektrum med tusenvis av publikummere i kamper mot stormakter i Champions League denne høsten. Men fortsatt mangler litt penger i kassa for at skuta skal styres med en stødig kjøl. Kolstad har planen klar.

Vi har selvsagt våre strategier for hvilke bransjer og bedrifter vi skal kontakte og satse på, samt for hvordan vi skal få flere på kamp. Utover dette har vi veldig tro på å jobbe med måten vi fremstår på og hvordan vi blir opplevd utad. Vi skal være kompetente og tilgjengelige i kommunikasjonen, samtidig som vi skal være uformelle og folkelige. I tråd med «Rampen» identiteten vår. Om vi blir oppfattet slik og samtidig er flinke til å være synlige i markedet, så har vi troen på at vi får ambassadører i markedet og blir anbefalt videre.

En av strategiene Kolstad satser ekstra på for å bygge oppmerksomhet og engasjement er en økt satsing i sosiale medier.

Slik skal folk få komme på innsida og bli bedre kjent med oss. Og da selvfølgelig særlig spillergruppa. I tillegg spilles det jo nå for tida inn en dokumentarserie, som skal vises på TV2 til høsten. Den tror og håper vi at vil gi klubben positiv oppmerksomhet og skape ytterligere engasjement.

Knyttes medlemmer møter A-laget

Markus, Vegard og resten av klubbens markedsavdeling fremhever ofte klubbens spillere som usedvanlig flinke til å by på seg selv. For å heve det sportslige produktet, men også det kommersielle. 

Vi er virkelig én gjeng her, én klubb! forklarer Jønland engasjert. Spillerne på A-laget er oppriktig nysgjerrige og engasjerte i hva som rører seg utenfor banen også. De ønsker å lære og ta til seg kunnskap. Kolstadspillerne skjønner svært godt hvor viktig partnerne er for klubben, og de ønsker å være med å bidra til at de skal få det meste ut av det å være en partner i klubben.

Et eksempel på dette skal Knyttemedlemmene få oppleve når håndball står på menyen som fellesaktivitet 18.januar. Spillere fra A-laget hiver seg med når medlemmene bytter ut jobbuniform med shorts og klister, og skal prøve seg på parketten i Kolstad Arena. 

Så gjenstår det å se om noen av medlemmene kan dra på jobb dagen derpå og skryte av scoring på en regjerende cup – og seriemester. 

4 3 headerbilde til bruk i sak
Kolstadkeeper Lars Eggen Rismark (i midten) skal få kjørt seg når skyteglade Knyttemedlemmer entrer Kolstad Arena 18.januar.

DEL SAKEN