Sammen i verdens beste kampsak

Kreftforeningen gir Knytte stafettpinnen

9 måneder siden

– Her skal virkelig en bedrift få tatt ut samfunnsengasjementet sitt!

Petter Spolen, markedsrådgiver Kreftforeningen

Kreftforeningens målsetning med deltakelsen i nettverket er enkel: penger skal inn til verdens beste sak. På veien dit ligger et vinn-vinn-potensiale for både Kreftforeningen og Knyttes medlemsbedrifter.

Det er litt spesielt med oss, da Kreftforeningen egentlig er oss alle. Det er så ufattelig mange som på en eller annen måte blir berørt av kreft hvert år. Det er snakk om mammaer og pappaer, besteforeldre og barna våre. Så det oppleves såpass nært for oss alle.

Over halvparten av midlene som samles inn til kreftsaken går til forskning. Kreftforeningens ambisjon er at færre skal få kreft, flere skal overleve og at de som er rammet skal få bedre livskvalitet.

Som Spolen beskriver, er kreftsaken kanskje verdens mest lokale sak. Som er med på å skape et naturlig engasjement. Givergleden blant nordmenn er stor, men mesteparten av støtten kommer foreløpig fra Kari og Ola, ikke bedrifter. 

Vi har ikke gjort nok mot næringslivet for å hente ut dette potensialet. Og vi vet det er stort engasjement der ute. Ifølge Sponsor Insight er vi landets fjerde mest interessante sponsorobjekt. For her kan definitivt en bedrift få hentet ut samfunnsengasjementet sitt.

600x800 Petter pa Skotthyll
Petter i god stim på Knyttes skotthyll aktivitet

Medlemmene er nysgjerrige

Petter har som mål at flest mulig av Knyttes medlemsbedrifter skal velge Kreftforeningen som sitt engasjement, sin fanesak. Veien dit er, ifølge han, at menneskene i bedriftene må få lære mer om Kreftforeningen, deres sak og hva de faktisk driver med.

Vi har så mye som bør bli mer kjent!

Han har ikke rukket å delta mye i nettverket ennå, men har allerede opplevd en genuin interesse blant medlemmene.

Allerede på den første aktiviteten, med Frokostkjøring hos Vassfjellet, kom jeg i kontakt med Dfind, som inviterte seg inn hos oss. Jeg har rukket møter med blant annet Martela og Manpower, og på Skotthyll aktiviteten sist kom jeg i spennende dialog med flere.

16 9 Frokostkjoring Vassfjellet
God stemning på Frokostkjøring i Vassfjellet

Petters ambisjon med møtene er ikke å utelukkende få samlet inn penger, men like mye for å bygge relasjoner og finne noen felles samarbeid. Historisk sett har ikke Kreftforeningen særlig nettverkserfaring, men med sin ambisjon om å hente ut mer av potensialet i næringslivet har de brukt tid på å analysere nettverksmarkedet i Trondheim.

Vi har landet på at vi tror Knytte er riktig for oss. Med tanke på verdier og måten å gjøre ting på. I tillegg til det vi ser på som en fornuftig pris og ikke minst; opplevelsen av medlemmene så langt.

Nå ser han fram til å invitere seg inn til flere av medlemsbedriftene, for å bli bedre kjent og fortelle om mulighetene for samarbeid.

Knytte tar stafettpinnen

En av tilbudene Kreftforeningen satser på for å skape engasjement og giverglede er aksjonen Stafett for Livet. Som navnet tilsier er det en stafett, men ikke et løp, ingen konkurranse.

Vi kaller det stafett på grunn av stafettpinnen som symboliserer de som tar pinnen er de som er der for deg, støttespillerne og pårørende, forklarer Petter.

Aksjonen handler om å holde stafettpinnen i gang i 24 timer. Deltakerne velger selv om de vil gå, gågge, jogge eller løpe, hvor lenge og hvor mange runder man ønsker å gjennomføre før man gir pinnen videre. I Trondheim arrangeres Stafett for Livet på Finalebanen i parken ved St.Olavs. I løpet av de 24 timene foregår det mye, både i parken og digitalt. 

Alt for å samle inn penger og skape engasjement rundt kreftsaken. Noen av Knyttes medlemmer har allerede et sterkt forhold til aksjonen.

Dette har blitt vårt desidert viktigste teambuilding arrangement i Trøndelag!

Jostein Jacobsen, driftsleder Securitas

Hos Jostein og Securitas er Stafett for Livet noe alle ansatte har et forhold til, noe de finner samhold i og ser verdien i å bidra på. De startet intern påmelding til årets aksjon allerede før jul, og kommer med små drypp på intern Workplace-side hele veien fram til arrangementet 31.august. 

4 3 Jostein og Securitas gjengen
Jostein og gjengen tar en high five for siste rekrutterte ansatte på laget til Stafett for Livet

Vi stiller med vogn/telt for opphold, tar med oss grill og vaffeljern og inviterer alle ansatte med familie til å stikke innom for å gå/løpe noen runder, eller bare for det sosiale selv om de ikke er påmeldt selve stafetten. 

Les også: «Stafett for livet er årets fineste døgn» (ekstern sak)

Jostein forklarer videre at deres deltakere får mat og drikke av Securitas, som også stiller med like skjorter, og at bedriften betaler kr. 10,- per klikk de ansatte klarer å tikke inn på rundetelleren. I 2023 resulterte det i 2000 klikk og kr. 20.000,- innsamlet til kreftsaken. I år går de for 3000 klikk!

Han forklarer videre hvordan Securitas reklamerer for Kreftforeningen, at de fleste deltakerne har meldt seg inn, og at de framsnakker foreningen i alle sammenhenger mulig. 

Vi har spilt inn videoer for de og gjort intervjuer for å få opp deltakelsen. Vi har oppfordret Knytte og andre til å bli med. Vi har utfordret Securitas i resten av landet og verden. På denne måten håper vi at vårt bidrag gjør at Kreftforeningen får mye ut av dette også resten av året, og ikke bare disse 24 timene.

Knytte følger Josteins oppfordring og skal delta ved årets aksjon. I den sammenheng ønsker bedriftsnettverket, sammen med Kreftforeningen, å invitere samtlige medlemsbedrifter til å være med å bidra. Og det er mange forskjellige måter å bidra på.

Vi får lett med oss Knyttemedlemmer til å føre stafettpinnen videre. Garantert!

Bjørn Kottum, daglig leder Knytte Bedriftsnettverk

Det ekleste er kanskje å hive seg med på Knyttes lag og bidra med én runde eller 20, og samtidig bidra med en liten sum for registrerte runde(r) (klikk). For de som ikke ønsker eller ikke har mulighet til å delta fysisk i stafetten, så kan man spytte inn valgfri sum i Knyttes digitale innsamlingsaksjon (VIPPS).

Eller så kan medlemsbedrifter velge å kjøre helt egne innsamlingsaksjoner i sosiale media, man kan ha en fysisk stand på Finalebanen, og generelt være med å bidra til at det blir en bra dag.

Signeringsbilde m Kottum
Fra avtaleinngåelsen. Bjørn med Petter og Frida Bakken Ulseth, ansvarlig for årets Stafett for Livet

«Vi støtter Stafett for Livet»

Alle som er med og støtter aksjonen får tilgang til et digitalt støtteemblem som man kan bruke sammen med egen bedriftslogo, for å vise at man er med og støtter. Med hensikt å skape engasjement for aksjonen og kreftsaken, samtidig som man bygger egen merkevare og dyrker sitt samfunnsengasjement.

Vinn-vinn for begge parter det, poengterer Spolen. Så vi håper så mange som mulig ønsker å delta sammen med Knytte, eller stille med eget lag og opplegg. Uansett, alle bidrag monner.

Hos Securitas øker antallet påmeldte hvert år, og stadig flere får øynene opp for saken. Jostein forklarer at de har funnet sin sak, som gir en intern teambuilding de ellers ikke ville kunne få kjøpt av en kommersiell aktør – om de så hadde spyttet inn mangegangen av beløpet som doneres.

De møtene vi får langs løypa med de som går for mammaen sin, kreftoverleveren som går for å samle inn penger til forskning, eller storfamilien som går for å minnes en de hadde kjær, er uvurderlige. Det gjør noe med oss, og samholdet oss ansatte imellom er faktisk av en slik karakter at vi ikke klarer å fortelle de som ikke deltar hva vi har vært med på.

Knytte oppfordrer medlemmer som ønsker å være med å bidra til å ta kontakt med oss.

Samtidig oppfordrer vi bedrifter som ikke er tilknyttet Knytte til å ta direkte kontakt med Petter og Kreftforeningen, for å hive seg med og sette sitt engasjement i praksis.

DEL SAKEN